Tehnoloģiju jomas skolotāji pavasara brīvlaikā apmainās idejām par risinājumiem jēgpilnai tehnoloģiju mācīšanai
Vakar, 16. martā, gandrīz 200 izglītības un tehnoloģiju eksperti, 7.-12. klašu programmēšanas, datorikas, inženierzinību, kā arī dizaina un tehnoloģiju mācību priekšmetu skolotāji satikās ideju dienā, lai apmainītos pieredzes stāstiem, gūtu jaunu iedvesmu un iepazītos ar konkrētiem rīkiem un metodēm jēgpilnai tehnoloģiju priekšmetu mācīšanai.
Ņemot vērā tehnoloģiju straujo attīstību, tehnoloģiju jomas skolotājiem tas ir īpašs izaicinājums ik gadu radīt aktuālu mācību saturu. Šī iemesla dēļ Izglītības un zinātnes ministrija kopā ar pakļautībā esošām iestādēm ir lēmusi, ka ar tehnoloģijām saistītos priekšmetos ļaut smelties idejas saturam ārpusē un Latvijā aprobēt izcilu saturu, radītu labākajās pasaules universitātēs. Programmēšanas un dizains un tehnoloģijas priekšmetos šo lomu uzņēmusies Riga Business School kā Rīgas Tehniskās unversitātes struktūrvienība. Vadot apmācības skolotājiem, secināts, ka skolotāji novērtē iespēju tīkloties un apmainīties pieredzē. Tāpēc tika nolemts organizēt pasākumu “Idjeu diena skolotājiem: Risinājumi jēgpilnai tehnoloģiju mācīšanai”.
Raimonds Lapiņš, valsts sekretāra vietnieks tautsaimniecības jautājumos: “Cilvēkkapitāls ir pats svarīgākais, kas mums Latvijā ir, tāpēc skolās kvalitātei jāaug. Visi saka, ka izmaiņas var veikt 15-20 gados. Mēs gribējām pamēģināt, vai nevar ātrāk, un izrādās, ka var! Milzīgs paldies projekta atbalstītājiem un skolotājem, ar kuriem kopā varam izdarīt lietas, par kurām visi saka, ka tas nav iespējams.”
Kārlis Strautiņš, Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs: “Skolotāja darbs, iedvesmojot skolēnus, ir ne tikai par tehnoloģiju mācīšanu. Skolotāji veido rītdienas arhitektus. Mēs redzam, kā mainījušās tehnoloģijas, lai palīdzētu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Tas, ko tehnoloģiju skolotāji māca, palīdz radīt patiesi iekļaujošu sabiedrību. Taču gribu uzsvērt, katrā skolā nepieciešams tehnoloģiju plāns, lai tehnoloģijas nekrāj putekļus, bet ir arī skaidri zināms, kā apmācīt personālu ar tām strādāt.”
Jānis Grēviņš, Riga Business School direktors: “Uzskatu, ka mēs Latvijā nevaram lietot to, kas nav labākais pasaulē. Tāpēc mēs Riga Business School vienmēr meklējam iespējas, lai varētu iedot labāko Latvijas izglītībā. Pagājušā gada vasarā uzsākām sadarbību ar Hārvarda universitāti un Lielbritānijas universitātēm, lai atnestu uz Latviju izcilu saturu un palīdzētu skolotājiem iedvesmot skolēnus skatīties uz jaunām virsotnēm.
Vēl pus gadu atpakaļ mēs neiedomājāmies, ka skolēni varēs savus mājas darbus uzrakstīt ar ChatGPT, bet tā ir šodienas realitāte. Skolotāja loma ir iedot virzienu, ietvaru, prasmes, kas palīdz jauniešiem sagatavoties mainīgajai nākotnes dzīvei. Mums jauniešiem jāparāda, kā pašiem turpināt mācīties, sekojot līdzi pasaules attīstībai.”
Gaidītākais pasākuma viesis Douglass Kiangs (Douglas Kiang) no ASV, kuram ir vairāk nekā 28 gadu pieredze, mācot STEM tēmas cilvēkiem dažādos vecumos un līmeņos, tajā skaitā Hārvarda universitātē, savā prezentācijā “ChatGPT uzrakstīja šo runu” ar atraktīviem piemēriem mudinātaja uz mākslīgo intelektu raudzīties kā palīgu vielas apguvē, nevis draudu. D.Kiangs skolotājiem vadīja arī trīs nodarbības par to, kā efektīvi mācīt Hārvarda universitātē radīto datorzinātņu ievadkursu CS50x; par stratēģijām, lai tehnoloģiju jomā iesaistītu vairāk meitenes un par to, kā izveidot mācību plānu, kas interesants visiem skolēniem.
Mārts Aro (Märt Aro), izglītības aktīvists, DreamApply.com studentu pieteikumu pārvaldības platformas līdzdibinātājs un EdTech Estonia valdes priekšsēdētājs iepazīstināja ar interesantiem datiem par pasaules un izglītības nozares attīstību prezentācijā “Labā, sliktā un neglītā patiesība par inovācijām izglītībā”.
Edgars Bajaruns, Siguldas Tehnoloģiju izglītības centra direktors, robotikas entuziasts un skolotājs uzstājās ar tēmu “Nākotnes tehnoloģijas vakardien”, akcentējot, cik tehnoloģiju nākotne ir neparedzama un daloties ar rīkiem, kurus viņa skolēni izmanto, lai risinātu pašiem un skolai aktuālas problēmas.
Pasākuma laikā skolotājiem bija iespēja apmeklēt arī 10 dažādas nodarbības par ar tehnoloģiju izglītību saistītām tēmām un piedalīties diskusijā “Tehnoloģiju mācību jomas skolotāja loma, izaicinājumi un iespējas.” Noslēgumā skolotājus ar savu pieredzes stāstu tehnoloģiju izglītībā iedvesmoja Riga Business School IT un biznesa vadības 2.kursa studente Elīza Gulbe, mudinot lauzt stereotipus par meitenēm programmēšanā un ļaujot skolēniem strādāt pie sev interesējošiem projektiem.
Visas dienas garumā pasākuma apmeklētāji tika aicināti tīkloties, turpināt sarunas par pasākumā pieredzēto, kā arī apmeklēt konferences tehnoloģiju partneru stendus, kur LMT piedāvāja izmēģināt virtuālo dronu, bet Tet iepazīstināja ar viedās pilsētas projektu.
Māra Ozola, Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas programmēšanas skolotāja: “Ātri pagāja! Ar kolēģiem secinājām, ka tas ir skaidrs rādītājs, ka bija interesanti. Es teiktu – malks svaiga gaisa ikdienas rutīnā. Ļoti saturīga nobeiguma diskusija. Kopumā pārdomāts un veiksmīgi organizēts pasākums. Paldies!”
Pasākuma ieraksts pieejams Riga Business School Facebook lapā.
Ideju dienu koordinē Riga Business School kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība ar Izglītības un zinātnes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, LMT un Tet atbalstu. Visu partneru kopīgā apņemšanās ir stiprināt tehnoloģiju apguvi ne tikai augstākajā izglītībā, bet arī skolās.
Papildu informācijai:
Elīzabete Lībiete, Riga Business School komunikācijas un mārketinga projektu vadītāja, Ideju dienas komunikācijas koordinatore, elizabete.libiete@rbs.lv
Pasākuma foto šajā saitē.